Juridische hulp bij wanprestatie

Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je koopt iets in een winkel, komt vervolgens thuis en het product blijkt stuk te zijn. In de juridische wereld wordt dit een wanprestatie genoemd. De winkel had een prestatie moeten leveren omdat jij hier een bepaald bedrag voor hebt betaald, maar kon dit niet waarmaken. Het kan heel moeilijk zijn om precies vast te stellen of er schade is of niet. Ook heb je misschien hele goede relaties met het bedrijf die niet kan leveren en wil je hen niet tegen de schenen schoppen. En daarom gaan we in deze tekst kijken wat een zogeheten wanprestatie precies inhoudt en welke juridische hulp je kan zoeken wanneer je te dupe bent van een wanprestatie.

Wanprestatie

Het woord zelf zegt het eigenlijk al. Iemand had een prestatie moeten leveren, maar kon dit niet leveren. Het wordt dan een wanprestatie. Het wordt ook wel contractbreuk genoemd. In Nederland wordt het gedeelte over een wanprestatie genoemd in boek zes van het burgerlijk wetboek. Boek zes van het burgerlijk wetboek heeft te maken met verbintenissenrecht en wanneer iemand een contract aangaat en dit niet na kan komen noemen we dat een wanprestatie of contractbreuk. Er zijn volgens de Nederlandse wet, twee mogelijkheden waaruit een verbintenis kan ontstaan.

Verbintenis vanuit de wet

De eerste is vanuit een contract, de tweede mogelijkheid is wanneer er een verbintenis ontstaat vanuit de wet. De eerste manier is de meest voorkomende en wordt ook behandeld in deze tekst. Een verbintenis vanuit de wet is bijvoorbeeld wanneer iemand een vergoeding van de geleden schade moet betalen als straf. Wanneer je meer informatie wil over verbintenissenrecht, maak dan gebruik van de volgende link: Wetboek-online.

Maar wanneer is iets nou een wanprestatie? Wanneer er een verbintenis is aangegaan, hebben beide partijen hier zich aan te houden. Een verbintenis kan dus al een simpele aankoop in de winkel zijn of het ondertekenen van een huurcontract. Aan een verbintenis zitten voor beide partijen voorwaarden verbonden. Bij een aankoop in de winkel is de voorwaarde dat het product geleverd wordt zoals hij aangeboden wordt. Het leveren van dit product noemen we een prestatie. De consument heeft als plicht dat hij het bedrag betaalt waar het product voor te koop staat. Dat is zijn prestatie. Wanneer een van de twee partijen zich niet houdt aan de afspraak, spreken we over contractbreuk of wanprestaties.

Wat te doen bij contractbreuk?

Er zijn een aantal manieren hoe je een contractbreuk kan aanpakken. Wanneer de wederpartij zich niet aan de afspraak houdt, sta jij in je recht om hetzelfde te doen. Wanneer de winkel dus niet zijn product levert, hoef jij geen geld te betalen. Denk erom dat wanneer je een verbintenis bent aangegaan en de wederpartij toch het product levert, ben jij ook verplicht om jouw afspraak na te komen en alsnog voor het product te betalen.

Schadevergoeding of niet?

Een volgende mogelijkheid is om zelf de prestatie na te komen en vervolgens te eisen dat de wederpartij hetzelfde doet. Mocht er schade zijn door het niet nakomen van de prestatie dan is het ook altijd nog mogelijk om een schadevergoeding te eisen. Denk eraan dat de schadevergoeding wel moet blijken uit bewijzen of iets dergelijks, anders is het ontzettend moeilijk om aan te tonen dat er daadwerkelijk schade is geleden.

Mentale schade is bijna altijd moeilijk om aan te tonen en dus om te bewijzen dat je daadwerkelijk schade hebt geleden. Denk hier goed bij na alvorens je een eventuele eis doet. Gelukkig kan een advocaat ook altijd helpen wanneer je het niet zeker weet. Neem ook eens een kijkje op Advocaatinschakelen. Een advocaat is absoluut handig wanneer je een eis doet voor een vergoeding van de geleden schade wanneer het niet geleverd is.

Vervangende vergoeding via webshop

Je kunt als gedupeerde ook een vervangende vergoeding van de geleden schade eisen. Stel je voor dat je iets van een webshop hebt gekocht en je er achter komt dat het product kapot is wanneer het geleverd wordt. De webshop geeft aan een vervangend product te willen sturen, maar daar zit je helemaal niet meer op te wachten want het vertrouwen in de webshop is ondertussen weg. Je kan er dan voor kiezen om een vervangende vergoeding van de geleden schade te eisen. Je wilt het product niet meer kopen bij deze webshop en gaat dus eigenlijk het geld terug eisen om het vervolgens ergens anders uit te geven. Mocht je op zoek zijn naar leuke kortingscodes voor verschillende websites, neem eens een kijkje op Bespaardeals. Via deze site vind je leuke kortingscodes voor websites die wel te vertrouwen zijn en ook een keurmerk hebben.

Ontbinden

Mocht je überhaupt geen contact meer willen met de verkoper en af willen zien van de aankoop dan kun je altijd eisen om de aankoop ongedaan te maken en de verbintenis dus te ontbinden. Voor beide partijen vervallen dan de plichten die zij zijn aangegaan bij de verbintenis. Het is wel zo dat dit alleen mogelijk is wanneer de tegenpartij dus geen mogelijkheden meer biedt om alsnog de prestatie te leveren. Stel je koopt iets op een webshop wat niet meer leverbaar is, wanneer de wederpartij alsnog het product kan leveren, is het niet mogelijk om de verbintenis te ontbinden. Je bent dan alsnog verplicht om het product aan te nemen en je te houden aan de afspraak die je zelf bent aangegaan.

Tot slot

Het is natuurlijk zo geregeld in de Nederlandse wet dat niemand zomaar de dupe kan worden van een vervelende verbintenis. Op die manier is het altijd mogelijk om juridische hulp te zoeken wanneer dit wel gebeurt is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een advocaat inschakelen. Via de link Advocaatinschakelen kun je meer informatie vinden over advocaten in verschillende rechtsgebieden die kunnen helpen wanneer de wederpartij niet heeft geleverd. Ook kun je hier meer informatie op doen over eventuele eisen die je kan doen aan de wederpartij.

Juridische hulp bij wanprestatie
Letselschade?
  • Advies op maat
  • Direct contact met een specialist
  • 24 uur per dag bereikbaar
  • Volledige juridische ondersteuning
Direct contact?
Wacht niet langer, zoek juridische hulp bij letselschade. Neem contact op
>
AdvocaatInschakelen.nl - Piet Mondriaanlaan 12 - 3812GV - Amersfoort - KvK-Nr: 63672472